بسیاری از مشاوران تبلیغاتی و بازاریابی در تهیه برنامه بازاریابی و کمپین تبلیغاتی برای سازمان و شرکت خود تمام تمرکز را برای اثر گذاری بر ذهن مصرف کننده می نمایند . اگر میخواهید بدانید که چطور بر تصمیم خرید مشتریان اثر بگذارید، باید ذهن ناهوشیار آنها را بشناسید.
اگرچه که مردم تصور میکنند خریدی منطقی داشتهاند و در تصمیمات خود تمام جوانب را در نظر گرفتهاند، اغلب تحت تأثیر ذهن ناخودآگاه خود تصمیم گرفته و اقدام میکنند . به اعتقاد جرالد زالتمن، استاد دانشگاه هاروارد و مبدع روش “زیمت” ، ۹۵ درصد ادراک انسان در ناخودآگاه اتفاق میافتد.
در اینجا چهار عامل را که به وسیلهی آنها میتوان در طول فرایند خرید در ذهن ناخودآگاه مشتری نفوذ کرد را بیان می کنیم :
۱- مردم زمان خرید ترجیح میدهند که فکر نکنند.
راهکار: فرایند خرید را آسان کنید.
۲- مردم از به دست آوردن چیزهای جدید لذت میبرند اما از دست دادن آنچه که دارند سختتر است.
راهکار: کسبوکارها بیشتر زمان را صرف قانع کردن مشتری به تجربهی چیزهای جدید میکنند در حالی که مشتریان عمدتاً نگران گزینههای ناخوشایندند.
۳- مردم به شدت تحت تأثیر اولین برخوردند. آنها تحت تسلط اولین تجربهها، اولین پیامهای برند، اولین اثرها، اولین تجربههای احساسی … و اولین چیزهایی که مردم در مورد یک محصول میگویند.
راهکار: اولین برخورد شما با مشتری بسیار حساس است. در انتخاب اولین کلماتی که به مشتری میگویید محتاط و دقیق باشید.
۴- مردم تابع جمع هستند مگر اینکه امکانش نباشد.
راهکار: نکتهی جالب در مورد این پیروی از جمعیت این است که لازم نیست مشتریان خود شاهد عملکرد دیگران باشند. برای مشتریان شواهدی فراهم کنید مبنی بر اینکه دیگران خریدار آنچه که شما میفروشید هستند. اگر بتوانید به مشتریان بقبولانید که آنها در این پیروی از دیگران پیشرو هستند، توانستهاید با یک تیر دو نشان بزنید.
برای درک این مطلب نیز از تصویر معروف Iceberg که در مقایسه وب سطحی و دارک وب بود میتوان استفاده کرد.
حتما ببینید : ۲۱ تکنیک کم نظیر برای افزایش فروش